گروه اینترنتی جرقه ایرانی

عاشقانه-خبری اس ام اس اهنگ موزیک شعر ادبی بهداشتی خدماتی-خفن-عکس-موبایل

گروه اینترنتی جرقه ایرانی

عاشقانه-خبری اس ام اس اهنگ موزیک شعر ادبی بهداشتی خدماتی-خفن-عکس-موبایل

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

با اسفاده از این برنامه کم حجم میتوانید فاصله

با اسفاده از این برنامه کم حجم میتوانید فاصله

بلوتوث روشن دیگری رو تا خودتان محاسبه کنید!

 

 

دانلود - 46 کیلوبایت

مجموعه ای شامل 10 عکس جذاب از بچه های

مجموعه ای شامل 10 عکس جذاب از بچه های

زیبا در سایز 176x220 پیکسل

دانلود - 192 کیلوبایت

آهنگ جدید ، بسیار زیبا و شاد کاوه دانش به نام وروجک

آهنگ جدید ، بسیار زیبا و شاد کاوه دانش به نام وروجک

 

دانلود

 

بازخوانى اقتصاد بهداشت

بازخوانى اقتصاد بهداشت
بهداشت و درمان یکى از نیازهاى اساسى و حیاتى هر جامعه و از جمله عواملى است که نقصان آن یکى از نقاط ضعف دولت تلقى شده و سبب نارضایتى وسیع اجتماعى مى شود. در گذشته اى نه چندان دور، دولتمردان و سیاستگذاران ، اغلب به بهداشت و درمان به عنوان مسأله اى اجتماعى مى نگریستند. حال آنکه نیاز دائمى و مستمر اقشار جامعه به خدمات بهداشتى و درمانى؛ افزایش سریع و اجتناب ناپذیر هزینه هاى خدمات پزشکى به دلیل توسعه ، تکامل و ورود فناوریهاى نوین و گران قیمت پزشکى ،مشکلات و تنگناهاى گروههاى کم درآمد در رابطه با دستیابى به خدمات بهداشتى و درمانى ؛ نقش حساس و انکار ناپذیر دولت در ارائه خدمات بهداشتى و درمانى ضرورى براى توده مردم ومهمتر از همه تأمین منابع مالى براى این قبیل هزینه ها، ضرورت توجه به رفتار اقتصادى در بهداشت و درمان و تحقیقات در این عرصه را نشان مى دهد.
اقتصاد بهداشت چیست؟ معناى کارآیى در اقتصاد بهداشت چیست؟
اقتصاد بهداشت که در میان رشته هاى گوناگون علوم پزشکى ، مراحل اولیه رشد خود را مى گذراند، عرصه اى است که ارتباط بین بهداشت و درمان و منابع مصرفى براى ارتقاى آن را مورد بررسى قرار مى دهد و فلسفه کاربرد فنون آن، تضمین برقرارى عدالت اجتماعى، توزیع منطقى و عادلانه منابع، حفظ اثربخشى خدمات و در اولویت قراردادن قشر آسیب پذیر و نیازمند جامعه است.
کارآیى اقتصادى ترکیبى از دو مفهوم است که یکى انجام فعالیتهاى مورد نظر با استفاده از کمترین منابع ممکن و دیگرى هدایت و تخصیص منابع به سوى فعالیتهایى با بیشترین بهره ورى است. یعنى ارزیابى این موضوع که کدام مداخله بیشترین دستاورد بهداشتى را براى سرمایه گذارى مفروض از منابع دارد تا بتوان روى آن فعالیت متمرکز شد.
روش اجرا و دستاوردها
این مطالعه که با تأکید بر مدیریت اقتصادى در بیمارستانها انجام گرفت، پاسخ به چهار پرسش اصلى و محورى را مورد توجه قرار داد:
- پژوهشهاى معتبر و علمى انجام گرفته در حوزه اقتصاد درمان در ایران کدامند؟
- مسائل اساسى موجود در حوزه اقتصاد در بخش بهداشت و درمان کدامند؟
- مهمترین عوامل کاهش کارآیى اقتصادى در بخش بهداشت و درمان ایران چیست؟
- مهمترین نتایج و دستاوردهاى علمى و کاربردى پژوهشهاى انجام شده براى بهبود کارآیى اقتصادى در بخش بهداشت و درمان چیست؟
تلاشهاى انجام شده براى پاسخ به سؤال اول به شناسایى حدود سه هزار گزارش پژوهشى اعم از پایان نامه، کتاب و مقاله منجر شد که تنها حدود ۵۰ عنوان (یک درصد) آنها مرتبط با موضوعات اقتصادى بهداشت و درمان بوده و در میان پژوهشهاى مرتبط نیز تعداد مطالعات مرتبط با ارزیابى کارآیى منابع به زحمت به تعداد انگشتان دست مى رسد و تأسفبارتر این که تاکنون به طور رسمى هیچ پژوهشى در نهادهاى پژوهشى و علمى معتبر براى ارزیابى علمى کارآیى مقایسه اى میان بیمارستانهاى بخش عمومى یا مقایسه بخشهاى عمومى و خصوصى صورت نگرفته است.
بررسى پژوهشهاى منتخب پاسخ سؤال دوم را در حد مسائل بدیهى علم اقتصاد دانسته طورى که حتى ضرورتهاى اولیه پژوهش در مسائل عمومى اقتصادى به دلیل فقدان رویکرد اقتصادى بر مدیریت بیمارستانها با بى توجهى کامل مواجه شده است.این پژوهش مهمترین مسائل شناسایى شده درمدیریت اقتصادى بیمارستانها را در سطح خرد، مسائلى در رابطه با بررسى قیمت تمام شده خدمات درمانى براساس حسابدارى صنعتى، تحلیل شرایط بازار درمان کشور و تعیین سهم هر بیمارستان، تحلیل شیوه هاى تأمین منابع مالى و تأثیر آن بر کارآیى بیمارستانها، طراحى و اجراى نظام بودجه ریزى عملیاتى در سطح بیمارستان، بررسى تأثیر سیاستهاى کلان اقتصادى بر عملکرد اقتصادى بیمارستانها، تدوین شاخصهاى محاسبه کارآیى در بیمارستانها و در سطح کلان مشکلاتى در زمینه تدوین نظام حسابهاى ملى بهداشت و درمان، تدوین نظام جامع آمار و اطلاعات، توزیع امکانات ، سهم بخش بهداشت و درمان از متغیرهاى کلان مثل بودجه عمومى دولت یا تولید ناخالص داخلى، تعیین روند عمومى شاخصهاى اقتصادى و مقایسه آن با روند شاخصهاى جهانى، بررسى مقایسه اى کارآیى اقتصادى در مناطق مختلف کشور و بررسى تأثیر نظام بیمه خدمات درمانى بر عملکرد اقتصادى بخش بهداشت و درمان کشور معرفى کرد. البته مسائل دیگرى هم وجود داشتند که ذکر تمامى آنها از حوصله این بحث خارج است.
پژوهشهاى مورد بررسى درپاسخ به سؤال سوم ، مهمترین عوامل کاهش کارآیى اقتصادى بیمارستانها را فقدان نظام ارجاع بیمار، فقدان پوشش بیمه اى مناسب، فقدان فرهنگ درمان سرپایى ، فقدان نظام آمار و اطلاعات بیمارستانى، فقدان نظام سطح بندى خدمات بیمارستانى و فقدان شاخصها و معیارهاى استاندارد ارزیابى عملکرد در سطح کلان و بخشى برشمردند، حال آن که در مصاحبه هایى که در زمینه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت و درمان با افراد صاحبنظر و نیزمدیران سطح بالاى کشور انجام شد، نظر بر این بود که نامناسب بودن سه عامل تحت عنوان نظام مدیریت پروژه هاى عمرانى؛ سیاستهاى پولى ، مالى و ارزى و نیز نظام بیمه اى بیش از همه ، باعث کاهش کارآیى شده است.
براى رفع مشکلات مذکور به منظور بهبود کارآیى اقتصادى در بخش بهداشت و درمان راهکارهایى در دو سطح خرد و کلان پیشنهاد شد که بعضى از آنها در سطح خرد شامل ایجاد نظام مدیریت مشارکتى از طریق تشکیل هیأت مدیره بیمارستانها، بهینه سازى ترکیب عوامل تولید (منابع مالى، نیروى انسانى، تجهیزات و...)، اصلاح شرح وظایف و اختیارات مدیران،طراحى مجدد کاربرى فضاهاى فیزیکى و به کارگیرى مؤثر دانش آموختگان مدیریت و در سطح کلان شامل تقویت نظام ارزیابى سیاستها و طرحها بویژه ارزیابیهاى قبل از اجرا، اجراى طرح سطح بندى خدمات بهداشتى و درمانى، طراحى و به کارگیرى نظام حسابهاى ملى در بخش بهداشت و درمان، ایجاد نظام فراگیر اطلاعات بیمارستانى، تدوین شاخصهاى استاندارد ارزیابى کارآیى، تصریح در ایجاد نظام جامع تأمین اجتماعى و ایجادنظام ارجاع بیمار است.
به طور خلاصه باید گفت تلاشهاى انجام گرفته دراین مطالعه براى شناسایى پژوهشهاى علمى انجام شده پیرامون کارآیى اقتصادى منابع در بخش بهداشت و درمان حاکى از آن است که اساساً رویکرد اقتصادى به مدیریت بیمارستانها در سطح بسیار نازلى بوده وهم در عرصه پژوهش و هم سیاستگذارى و اجراى سیاستها، این رویکرد به شدت مغفول مانده است. امید است دستاوردهاى تلفیقى این پژوهش ، بسترى مناسب براى سیاستگذارى هاى کلان اقتصادى در بخش بهداشت و درمان و اقدامات اجرایى وابسته فراهم آورد.

● سلامتی‌ چیست‌ ؟

● سلامتی‌ چیست‌ ؟
عبارتست‌ از رفاه‌ کامل‌ جسمی‌، روانی‌ و اجتماعی‌، نه‌ فقط‌ نبودن‌ بیماری‌ و معلولیت‌، شخص‌ سالم‌ کسی‌ است‌ که‌ علاوه‌ بر سلامت‌ جسم‌ از سلامت‌ روان‌ نیز برخوردار بوده‌ و از نظر اجتماعی‌ و روحی‌ در آسایش‌ باشد.
● بهداشت‌ چیست‌ ؟
بهداشت‌ عبارتست‌ از نگهداری‌ و ارتقای‌ سلامت‌ و پیشگیری‌ از بیماریها و افزایش‌ قدرت‌ روحی‌، جسمی‌ و اقتصادی‌ در افرادی‌ که‌ به‌ علت‌ بیماری‌ ناتوان‌ شده‌اند.
● بهداشت‌ عمومی‌ چیست‌ ؟
یکی‌ از فعالیتهای‌ سازمان‌ یافته‌ اجتماعی‌ است‌ که‌ به‌ منظور حفظ‌، ارتقاء و بازسازی‌ سلامت‌ افراد انجام‌ می‌گیرد و در برگیرنده‌ خدماتی‌ است‌ که‌ به‌ کل‌ جامعه‌ ارایه‌ می‌شود.
● بهداشت‌ فردی‌ چیست‌ ؟
شامل‌ دستورالعملهایی‌ است‌ که‌ در جهت‌ تأمین‌، حفظ‌ و ارتقای‌ بهداشت‌ و سلامتی‌ فرد بکار می‌رود.
▪ بهداشت‌ پوست‌ :
پوست‌ یکی‌ از اعضاء مهم‌ و وسیع‌ بدن‌ است‌. که‌ حاوی‌ غدد مواد چربی‌ است‌، در نتیجه‌ فعالیت‌ این‌ غدد، آب‌، مواد زائد، املاح‌ و مقداری‌ چربی‌ از طریق‌ پوست‌ از بدن‌ دفع‌ می‌شود. دفع‌ مواد مزبور به‌ همراه‌ فعالیت‌ باکتریهایی‌ که‌ در نقاط‌ مختلف‌ پوست‌، خصوصاً در نواحی‌ گرم‌ و مرطوب‌ زندگی‌ می‌کنند سبب‌ تخمیر مواد موجود در عرق‌ و پوست‌ می‌شوند. به‌ این‌ ترتیب‌ بوی‌ نامطبوعی‌ ایجاد می‌نماید که‌ جهت‌ رفع‌ آن‌، اقداماتی‌ باید انجام‌ داد.
فعالیت‌ غدد مولد عرق‌ در سنین‌ بلوغ‌ فوق‌العاده‌ زیاد بوده‌ و با ورزش‌، گرمی‌ هوا، پوشیدن‌ لباسهای‌ ضخیم‌، خستگی‌، عصبانیت‌، نگرانی‌، هیجان‌، بیشتر می‌شود و به‌ منظور محافظت‌ از پوست‌ و رعایت‌ بهداشت‌ توجه‌ به‌ موارد زیر ضروری‌ است‌:
هر کس‌ باید بدن‌ خود را حتی‌الامکان‌ همه‌ روزه‌ یا حداقل‌ هفته‌ای‌ دوبار با آب‌ و صابون‌ بشوید.
تعداد دفعات‌ استحمام‌ با توجه‌ به‌ دمای‌ هوای‌، میزان‌ فعالیت‌، آلودگی‌ هوا و محل‌ کار متفاوت‌ است‌ .
شستشوی‌ بدن‌ با آب‌ و صابون‌، پوست‌ را از وجود مواد زائد پاک‌ می‌کند. مواد قلیایی‌ موجود در صابون‌، سبب‌ حل‌ شدن‌ در چربیها و مواد زائد موجود بر پوست‌ شده‌ و جلوی‌ انسداد منافذ پوستی‌ را می‌گیرد.
استحمام‌ با آب‌ گرم‌ نه‌ تنها سبب‌ بهتر حل‌ شدن‌ مواد زائد و نرمی‌ و لطافت‌ پوست‌ می‌شود بلکه‌ رفع‌ خستگی‌ عضلانی‌ و افزایش‌ خون‌ گیری‌ پوست‌ را نیز شامل‌ می‌شود.
استحمام‌، بلافاصله‌ پس‌ از صرف‌ غذا، موجب‌ گشاد شدن‌ عروق‌ پوست‌ بدن‌ شده‌ و خون‌ را از معده‌ و دیگر اندامهای‌ داخلی‌ متوجه‌ پوست‌ می‌کند.
برای‌ استفاده‌ از انواع‌ صابون‌ و شامپو باید به‌ نوع‌ پوست‌ (چرب‌، خشک‌، معمولی‌) توجه‌ کرد.
استفاده‌ از وسایل‌ شخصی‌ در استحمام‌ ضروریست‌ . چرا که‌ استفاده‌ مشترک‌ از این‌ وسایل‌ سبب‌ انتقال‌ بیماریهای‌ عفونی‌ و قارچی‌ می‌شود.
از آنجا که‌ بسیاری‌ از بیماریهای‌ انگلی‌ و عفونتهای‌ روده‌ای‌ از طریق‌ دستها و ناخنهای‌ آلوده‌ انتشار می‌یابند، شستن‌ صحیح‌ دستها و کوتاه‌ کردن‌ ناخن‌ها بطور مرتب‌ ضروری‌ است‌ .
قبل‌ از غذا خوردن‌، طبخ‌ غذا، هنگام‌ آماده‌ کردن‌ ظروف‌ و وسایل‌ سفره‌، بعد از رفتن‌ به‌ توالت‌ و دست‌ زدن‌ و نظافت‌ کردن‌ حیوانات‌ ـ باغبانی‌ و زراعت‌ و پس‌ از ملاقات‌ و تماس‌ با بیماران‌ مبتلا به‌ بیماریهای‌ واگیر، شستن‌ صحیح‌ دستها، توصیه‌ می‌شود.
عادات‌ جویدن‌ ناخن‌ غیر بهداشتی‌ بوده‌ و سبب‌ ابتلای‌ فرد به‌ بسیاری‌ از بیماریها خواهد شد.
شست‌ و شوی‌ روزانه‌ پاها، از تجزیه‌ عرق‌ و بوی‌ نامطبوع‌ پا جلوگیری‌ می‌کند.
استفاده‌ از کفش‌ مناسب‌ به‌ نحوی‌ که‌ هیچ‌گونه‌ فشاری‌ به‌ پا وارد نکرده‌ و سبب‌ تغییر فرم‌ طبیعی‌ استخوان‌ بندی‌ پا نشود، از نکات‌ مهمی‌ است‌ که‌ باید در مورد سلامت‌ پا و ستون‌ فقرات‌، بدان‌ توجه‌ نمود.
▪ بهداشت‌ مو :
ـ موی‌ سالم‌، ظاهری‌ درخشان‌، مرتب‌ و قابل‌ انعطاف‌ دارد نکات‌ اساسی‌ که‌ در بهداشت‌ مو باید مورد توجه‌ قرار گیرد عبارتند از:
نوع‌ شامپو و سایر مواد پاک‌ کننده‌ مهم‌ بوده‌ و انتخاب‌ صحیح‌ آنها با توجه‌ به‌ مشخصات‌ مو، به‌ ویژه‌ میزان‌ چرب‌ بودن‌ آنها است‌ و باعث‌ تقویت‌ رشد مو و سالم‌ ماندن‌ آنها می‌شود.
برس‌ کشیدن‌ روزانه‌ موها باعث‌ تشدید سرعت‌ جریان‌ خون‌
در پوست‌ سر شده‌ و از جمع‌ شدن‌ گرد و غبار و مواد زائد در پوست‌ سر جلوگیری‌ به‌ عمل‌ می‌آورد.
شوره‌ سر با شستن‌ مرتب‌ موها، شانه‌ کردن‌ و برس‌ زدن‌ قابل‌ کنترل‌ خواهد بود.
پس‌ از شست‌ شوی‌ موها، برای‌ خشک‌ کردن‌ آنها باید از مالش‌ شدید با حوله‌ خودداری‌ شود و بجای‌ آن‌، موها را با فشار دادن‌ به‌ حوله‌ خشک‌ کرد.
دفعات‌ شست‌ و شوی‌ موها به‌ نوع‌ آن‌ (چرب‌ ـ خشک‌ ـ معمولی‌) بستگی‌ دارد.
▪ بهداشت‌ چشم‌ :
ـ اختلال‌ در بینایی‌، سبب‌ کاهش‌ ارتباط‌ فرد با محیط‌ و توان‌ یادگیری‌ وی‌ می‌شود. به‌ منظور پیشگیری‌ از بروز اختلال‌ در قوه‌ بینایی‌، رعایت‌ این‌ نکات‌ بهداشتی‌ ضروری‌ است‌ :
استفاده‌ از حوله‌ شخصی‌ و تمیز، در پیشگیری‌ از عفونتهای‌ چشمی‌، امری‌ بسیار مهم‌ است‌.
هنگام‌ مطالعه‌ می‌بایست‌ از نور کافی‌ که‌ از پشت‌ سر و طرف‌ چپ‌ می‌تابد، استفاده‌ نمود و فاصله‌ چشمها از سطح‌ مطالعه‌ باید بین‌ ۴۵ـ۳۰ سانتی‌ متر باشد.
در صورت‌ بروز عوارضی‌ مانند تاری‌ دید، اختلال‌ در قدرت‌ بینایی‌، خستگی‌ در هنگام‌ مطالعه‌ و ... سریعاً به‌ چشم‌ پزشک‌ مراجعه‌ کنید.
مصرف‌ غذاهای‌ متنوع‌ و مناسب‌، خصوصاً غذاهای‌ حاوی‌ ویتامین‌ A ، در سلامت‌ چشمها نقش‌ اساسی‌ دارد.
در صورت‌ مشاهده‌ هر گونه‌ اختلال‌ در ظاهر چشم‌ها، اعم‌ از افتادگی‌ پلک‌، قرمزی‌، تورم‌، انحراف‌ و ... باید سریعاً به‌ پزشک‌ مراجعه‌ نمود.
در صورت‌ ورود اجسام‌ خارجی‌ و یا مواد شیمیایی‌ به‌ چشم‌ها از مالش‌ آنها خودداری‌ نمایید و سریعاً چشم‌ را با مقادیر فراوان‌ آب‌، شست‌ و شو داده‌ و با یک‌ گاز تمیز پوشانده‌ و سریعاً به‌ پزشک‌ مراجعه‌ نمایید.
برای‌ شست‌ و شوی‌ چشم‌ از ماساژ آن‌ به‌ هنگام‌ شست‌ و شو، جداً خودداری‌ نمایید. بهترین‌ راه‌ این‌ است‌ که‌ پلک‌ ها را از دو طرف‌ کنار زده‌ و چشم‌ را در زیر شیر آب‌ نگهدارید.

فیزیک بهداشت چیست؟

فیزیک بهداشت چیست؟
فیزیک بهداشت چیست؟

فیزیک بهداشت مجموعه قوانینی است که حفاظت پرتوکاران و همچنین مردم را در مقابل اثرات خطرناک تابش مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. کاربرد تابش یون‌ساز بلافاصله پس از کشف پرتوهای -X به وسیله رانتگن در دسامبر 1895 شروع گردید. سه سال پس از آن در دسامبر 1898، ماری کوری و پیرکوری رادیم را کشف کردند. شدت تابش این دو منبع بلافاصله در زمینه پزشکی برای تشخیص و درمان مورد استفاده قرار گرفت. در بسیاری از کاربردها موضوع پرتوگیری تابش و اثرات خطرناک آن شناخته نشد. تا سال 1920 بسیاری از رادیولوژیست‌ها و تکنسین‌های آن زمان به سرطان پوست مبتلا شده و بعضی دیگر از کم‌خونی (احتمالاً سرطان خون) فوت می‌کردند. این موضوع باعث به وجود آمدن اصل “ دز مقاومت ” برای پرتوکاران شد که می‌توان آن را تولد علم فیزیک بهداشت نامید.

بهداشت

بهداشت 1. بهداشت چیست و بر چه فعالیت هایی تأثیر می گذارد؟ 2. نظر پیامبر اسلام در مورد سلامتی چیست؟ 3. بهداشت فردی چیست و شامل چه مواردی می شود؟ 4. ............................. دستگاهی است عضلانی که همانند تلمبه ای با انقیاضات ریتم دا خون را در عروق ...................و ............................ به جریان کی اندازد. 5. عواملی که در ایجاد بیماریهای قلب و عروق نقش دارند بنویسید (3 مورد) 6. برای حفظ بهداشت و سلامت ریه ها چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ (2 مورد) 7. پوست با جذب اشعه .......................... نور خورشید در ساختن ویتامین .................... نقش دارد. 8. انواع فعالیت های انسان و حیوانات مختلف که در طول شبانه و به طور تناوبی تغییر می کند ................... نام دارد 9. ورزش چه نقشی در حفظ سلامتی جسمی و روانی انسان دارد؟ (2 مورد) 10. مجموعۀ عوامل تشکیل دهنده محیط زیست را نام ببرید؟ 11. آلامیده ها چند دسته اند نام ببرید؟ 12. روشهای بهداشتی دفع زباله را نام ببرید؟ 13. کود کمپوست چیست؟ 14. اهداف بهداشت حرفه ای چیست؟ 15. آلودگی هایی فیزیکی در محیط های مختلف کار چیست؟ روشهای کاهش آلودگی صدا چیست (3 مورد) 16. در انتقال گرما از راه ................................. اگر پوست در تماس مستقیم با اشیایی که دمای کمتر دارند قرار گیرد گرما از دست نمی دهد. 17. تعداد دفعاتی که تراکم و انبساط هوا در واحد زمان روی می دهد ................................. نام دارد. 18. کدام جمله درست و کدام جمله غلط است. الف- در محیط های گرم و مرطوب میزان تبخیر عرق و از دست رفتن گرما افزایش می یابد. ب- پایین بودن فشار خون و نبض ضعیف و سریع از علائم ضعف گرمایی است. ج- مقدار مجاز صدا 85 دسی بل به ازای 4 ساعت کار در محیط پر سر و صدا است. 19. عوامل مؤثر در دید را توضیح دهید. (2 مورد)

بهداشت چیست ؟

بهداشت چیست ؟

بهداشت در واقع کلید درهاى آینده به روى فعالیتهاى اقتصادى و پیشرفتهاى اجتماعى یک ملت است و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتى مى باشد و جامعه اى که سالم و تندرست باشد مى تواند از منافع خود دفاع و حقوق لازمه خود را کسب کند.

بهداشت که از آن تعریفهاى زیادى به عمل آمد، عبارت است از علم و هنر پیشگیرى از بیماریها، و طولانى کردن عمر، و بالابردن سطح سلامت و توانایى بشر که سلامت جامعه وابسته به سلامت افراد است ، و اگر تک تک افراد جامعه سالم باشند، مى توان در مجموع ، یک جامعه سالم و توانا به وجود آورد.

در قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران که بر اساس قوانین اسلامى پایه گذارى شده ، بر مساءله بهداشت تاءکید زیادى شده است . در اصول سوم ، بیست و نهم ، و چهل و سوم قانون اساسى بر ضرورت تاءمین بهداشت و فراهم نمودن امکانات بهداشتى و درمان بیماریها، بسط و گسترش خدمات درمانى تاءکید شده است .

اهداف بهداشتى :

مسائل بهداشتى وسیع و گسترده مى باشند و با توجه به پیشرفت سریع علم ، هر روز نکات بهداشتى ریزتر و دقیق تر و اهداف بهداشتى ، گسترده تر مى شوند.

به طور خلاصه اهداف بهداشتى را مى توان به صورت زیر بیان کرد:

1 - سالم سازى محیط زیست

2 - کنترل بهداشت عمومى

3 - آموزش بهداشت عمومى

4 - ایجاد خدمات پزشکى و پرستارى براى تشخیص و درمان بیماریها

5 - ایجاد و توسعه ، یک سیستم اجتماعى که در آن هر فرد از وسایل و امکانات لازم براى سالم

اندن برخوردار باشد تا افراد از حق مسلم خود یعنى سلامت و زندگى طولانى بهره مند و در واقع بیمارى بتوانند از آن خدمات بهره مند شوند.

تعریف سلامت از نظر بهداشت جهانى :

سلامت ، عبارت از: تاءمین رفاه کامل جسمانى ، روانى و اجتماعى است . به این ترتیب کسى را که بیمارى جسمى نداشته باشد نمى توان فرد سالمى دانست ؛ بلکه شخص سالم کسى است که از سلامت روح نیز برخوردار و از نظر اجتماعى در آسایش باشد.

تقسیم بندى بهداشت

از نظر تاءمین بهداشت در سطح جامعه ، آن را به بهداشت فردى و بهداشت اجتماعى تقسیم کرده اند:

1 - بهداشت فردى :

ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین (48)

انسانى که در صراط مستقیم هدایت الهى و در جهت تکامل و بندگى خدا گام برمى دارد، خود را از آلودگیهاى روان و جسم پاکیزه مى سازد و در جهت اداى وظایف خود حرکت مى کند. بهداشت فردى درست در ارتباط با بهداشت اجتماعى است ؛ و انسان هم در برابر حفظ جان و سلامت خود و هم در برابر حفظ سلامت افراد جامعه مسؤ ول است و رعایت مسائل بهداشتى براى افراد جامعه لازم و ضرور است .

دین اسلام که برنامه زندگى انسانها را تدوین کرده است انسانها را توصیه به پاکیزگى و رعایت اصول بهداشتى مى نماید.(49)

شستن دستها قبل و بعد از غذا، غسل کردن یک روز در میان ، استنشاق بینى و تمیز کردن آن به عنوان یک عمل مستحبى در وضو، وضو گرفتن به طور مرتب ، کوتاه نگه داشتن ناخن و... همه ناشى از توجه اسلام به پاکیزگى و رعایت نظافت است .

مهمترین نکاتى که در بهداشت فردى باید رعایت شود:

(1) استحمام ، آراستگى و پوشاک : استحمام مرتب ، آراستگى موهاى سر و تمیز نگه داشتن آنها و تعویض به موقع لباسها از نکات مهم بهداشت فردى مى باشد. در حدیثى از امیر المؤ منین على - علیه السلام - آمده است که فردى لباس غم و غصه را بر طرف مى کند و باعث قبولى نماز است.
(2) بهداشت استراحت ، خواب و فعالیت : با برنامه ریزى دقیق و تقسیم ساعات فعالیت و استراحت کافى و سحرخیز بودن و انجام حرکات ورزشى به طور مرتب مى توان سلامتى بدن را تضمین کرد.
(3) بهداشت دست و پا: دستها و پاها مى توانند عامل انتقال میکروبها باشند که با تمیز نگه داشتن و رعایت اصول بهداشتى در رابطه با این اعضاى مهم بدند مى توان از رشد و انتقال بسیارى جلوگیرى کرد.

(4) بهداشت چشم : چشم به عنوان عامل بینایى جزء حساس و مهم بدن مى باشد که باید از تماس اعضا و وسایل آلوده با آن خوددارى کرد و از کارهایى که سبب خستگى و ناراحتى چشم مى شود پرهیز نمود؛ و در صورت بروز مشکل براى آن باید زود به پزشک متخصص مراجعه کرد.
(5) بهداشت گوش : گوش به عنوان عامل شنوایى عضوى حساس است و باید دقت شود که از رسیدن اصوات بیش از حد بلند بدان جلوگیرى شود همچنین باید از فرو بردن اشیاء نوک تیز در آن خوددارى کرد.

(6) بهداشت دهان و دندان : به بهداشت دهان و دندان توجه زیادى شده است در حدیثى (51)از پیامبر اکرم صلى الله علیه واله آمده است که : اگر موجب مشقت امت من نمى شد زدن را بر آن واجب مى کردم که این حدیث ضرورت توجه به بهداشت دهان و دنیا را مى رساند. با مسواک کردن مرتب مى توان از پوسیدگى دندانها که شایع ترین بیمارى دندان است جلوگیرى کرد. دهان را تمیز نگه داشت تا دچار بیماریهاى خاص خود نگردد.

(7) بهداشت قلب : قلب آسیب پذیرترین عضو بدن است و عوامل مهمى در ایجاد بیماریهاى قلبى وجود دارند که عبارتند از: 1) بدن تغذیه 2) استعمال دخانیات 3) کم تحرکى و نپرداختن به ورزش 4) فشار روانى و نگرانى 5) بیمارى قند 6) فشار خون 7) چربى خون
اصولا با رعایت دقیق بهداشت اعضا و جوارح بدن ، یک فرد مى تواند سلامت خود را حفظ کند و در مجموع میزان سلامت جامعه را افزایش ‍ دهد.

2 - بهداشت اجتماعى :

بهداشت اجتماعى که وابسته به بهداشت فردى است و میزان سلامت جامعه بستگى به رعایت بهداشت توسط افراد دارد. باید افراد جامعه نکات بهداشتى را رعایت کنند تا بهداشت جامعه تاءمین شود. بنابراین هر فردى در این کار سهمى دارد انسانها باید کوشش کنند تا از آلوده ساختن محیط زیست خود مانند هوا، آب و زمین و... جلوگیرى نمایند و از گسترش ‍ بیماریهاى واگیر با رعایت اصول بهداشتى جلوگیرى به عمل آورند

مجموعه قطعات عاشقانه

مجموعه قطعات عاشقانه

*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*

تو مرا می فهمی من تورا می خواهم و همین ساده ترین قصه ی یک انسان است

تو مرا می خوانی من تورا ناب ترین شعر زمان می دانم

و تو هم می دانی تا ابد در دل من می مانی

*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*

به دریا شکوه بردم از شب دشت، وز این عمری که تلخ تلخ بگذشت، به هر موجی که می گفتم غم خویش؛ سری میزد به سنگ و باز می گشت .!

*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*

من غروب عشق خود را در نگاهت دیده ام.... من بنای ارزو ها را زهم پاشیده ام.... آنچه باید من بفهمم این زمان فهمیده ام.... در دل خود من به عشق پوچ تو خندیده ام

*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*

در اندرون همه ما خزانه‌ای بیکران از عشق و شادمانی و نعمت هست که می‌تواند آنچه را که در آرزوی آنیم، برایمان فراهم کند

*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*

دوست خوب داشتن بهتر از تنهایی و تنهایی بهتر از با هر کس بودن است

*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*

اگر بدانم که خواب تو را بیشتر خواهم دید برای همیشه دیدن تو هرگز بیدار نمی شوم

اگر بدانم که مردگان تو را بیشتر خواهند دید برای همیشه دیدن تو قید زنده بودن راخواهم زد

*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*

آره زندگیم همینه !دیگه چاره ای ندارم !صبح تا شب این شده کارم یا تو باشی و بخندم یا نباشی و ببارم

*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*

عاشقانه ترین نگاهم را روی قایقی از باد نشاندم وپارو زنان سوی تو فرستادم وقتی به ساحل نگاه تو رسید تو چشمانت را بستی و قایقم ، غرق شد

*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*

باغبان ز من آزرده مشو غنچه نچیدم ……پاره های جگر است اینکه به دامن دارم

*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*

قلب من به اندازه ی دست مشت کرده ام است….من در عجبم که تو با این همه عظمتت چگونه در آن جای گرفتی؟…چنان جای گرفتنی که تا ابد خیال رفتن نداری..

*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*

با تو دارد گفت و گو شوریده مستی…مستم و دانم که هستم من…ای همه هستی ز تو…آیا تو هم هستی...؟؟!

*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*69*

عشق را شما چگونه تفسیر می کنید؟

عشق را شما چگونه تفسیر می کنید؟

How Do You Interpret Love?

-----------------------------------------------------------------------------------

Once a Girl when having a conversation with her lover, asked

یک بار دختری حین صحبت با پسری که عاشقش بود، ازش پرسید

-----------------------------------------------------------------------------------

Why do you like me..? Why do you love me?

چرا دوستم داری؟ واسه چی عاشقمی؟

-----------------------------------------------------------------------------------

I can't tell the reason... but I really like you

دلیلشو نمیدونم ...اما واقعا"‌دوست دارم

-----------------------------------------------------------------------------------

You can't even tell me the reason... how can you say you like me?

تو هیچ دلیلی رو نمی تونی عنوان کنی... پس چطور دوستم داری؟

-----------------------------------------------------------------------------------

How can you say you love me?

چطور میتونی بگی عاشقمی؟

-----------------------------------------------------------------------------------

I really don't know the reason, but I can prove that I love U

من جدا"دلیلشو نمیدونم، اما میتونم بهت ثابت کنم

-----------------------------------------------------------------------------------

Proof ? No! I want you to tell me the reason

ثابت کنی؟ نه! من میخوام دلیلتو بگی

-----------------------------------------------------------------------------------

Ok..ok!!! Erm... because you are beautiful,

باشه.. باشه!!! میگم... چون تو خوشگلی،

-----------------------------------------------------------------------------------

because your voice is sweet,

صدات گرم و خواستنیه،

-----------------------------------------------------------------------------------

because you are caring,

همیشه بهم اهمیت میدی،

-----------------------------------------------------------------------------------

because you are loving,

دوست داشتنی هستی،

-----------------------------------------------------------------------------------

because you are thoughtful,

با ملاحظه هستی،

-----------------------------------------------------------------------------------

because of your smile,

بخاطر لبخندت،

-----------------------------------------------------------------------------------

The Girl felt very satisfied with the lover's answer

دختر از جوابهای اون خیلی راضی و قانع شد

-----------------------------------------------------------------------------------

Unfortunately, a few days later, the Lady met with an accident and went in coma

متاسفانه، چند روز بعد، اون دختر تصادف وحشتناکی کرد و به حالت کما رفت

-----------------------------------------------------------------------------------

The Guy then placed a letter by her side

پسر نامه ای رو کنارش گذاشت با این مضمون

-----------------------------------------------------------------------------------

Darling, Because of your sweet voice that I love you, Now can you talk?

عزیزم، گفتم بخاطر صدای گرمت عاشقتم اما حالا که نمیتونی حرف بزنی، میتونی؟

-----------------------------------------------------------------------------------

No! Therefore I cannot love you

نه ! پس دیگه نمیتونم عاشقت بمونم

-----------------------------------------------------------------------------------

Because of your care and concern that I like you Now that you cannot show them, therefore I cannot love you

گفتم بخاطر اهمیت دادن ها و مراقبت کردن هات دوست دارم اما حالا که نمیتونی برام اونجوری باشی، پس منم نمیتونم دوست داشته باشم

-----------------------------------------------------------------------------------

Because of your smile, because of your movements that I love you

گفتم واسه لبخندات، برای حرکاتت عاشقتم

-----------------------------------------------------------------------------------

Now can you smile? Now can you move? No , therefore I cannot love you

اما حالا نه میتونی بخندی نه حرکت کنی پس منم نمیتونم عاشقت باشم

-----------------------------------------------------------------------------------

If love needs a reason, like now, There is no reason for me to love you anymore

اگه عشق همیشه یه دلیل میخواد مثل همین الان، پس دیگه برای من دلیلی واسه عاشق تو بودن وجود نداره

-----------------------------------------------------------------------------------

Does love need a reason?

عشق دلیل میخواد؟

-----------------------------------------------------------------------------------

NO! Therefore!!

نه!معلومه که نه!!

-----------------------------------------------------------------------------------

I Still LOVE YOU...

پس من هنوز هم عاشقتم

-----------------------------------------------------------------------------------

True love never dies for it is lust that fades away

عشق واقعی هیچوقت نمی میره

-----------------------------------------------------------------------------------

Love bonds for a lifetime but lust just pushes away

این هوس است که کمتر و کمتر میشه و از بین میره

-----------------------------------------------------------------------------------

Immature love says: "I love you because I need you"

"عشق خام و ناقص میگه:"من دوست دارم چون بهت نیاز دارم

-----------------------------------------------------------------------------------

Mature love says "I need you because I love you"

"ولی عشق کامل و پخته میگه:"بهت نیاز دارم چون دوست دارم

-----------------------------------------------------------------------------------

"Fate Determines Who Comes Into Our Lives, But Heart Determines Who Stays"

"سرنوشت تعیین میکنه که چه شخصی تو زندگیت وارد بشه، اما قلب حکم می کنه که چه شخصی در قلبت بمونه