گروه اینترنتی جرقه ایرانی

عاشقانه-خبری اس ام اس اهنگ موزیک شعر ادبی بهداشتی خدماتی-خفن-عکس-موبایل

گروه اینترنتی جرقه ایرانی

عاشقانه-خبری اس ام اس اهنگ موزیک شعر ادبی بهداشتی خدماتی-خفن-عکس-موبایل

باورهای درست و نادرست در مورد خواص چای؟!

باورهای درست و نادرست در مورد خواص چای؟!
چند نکتۀ کوچک دربارۀ چای وجود دارد که ممکن است به آنها دقت نکرده باشیم.

ما چندین بار در روز به طور منظم چای می‌نوشیم به امید اینکه از خواص چند گانه اش بهره مند شویم، یا به خاطر ذاتقه مان است و یا به خاطر سهولت در مصرف که اینقدر به نوشیدن چای تمایل داریم.

چند نکتۀ کوچک دربارۀ چای وجود دارد که ممکن است به آنها دقت نکرده باشیم.



1) چای حاوی فلاونید است
درست است.
فلاونیدها مولکول هایی هستند که به مبارزه در مقابل التهاب ها کم می‌کنند.
می‌دانید که التهاب های کوچک می‌توانند باعث بروز مشکلات قلبی عروقی بشوند، مصرف چای نقش مهمی در پیشگیری از این مشکلات بازی می‌کند.



2) حفاظت آنتی اکسیدانی چای فوری است
نادرست است.
اثر آنتی اکسیدانی چای دو ساعت پس از مصرف به بیشترین حد خود می‌رسد.
به یاد داریم که آنتی اکسیدان ها به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می‌کنند، رادیکال های آزادی که باعث پیری و التهاب می‌شوند.



3) اگر می‌خواهیم از فواید چای بهره ببریم، نباید بگذاریم بیش از یک دقیقه دم بکشد
نادرست است.
پلی فنول های چای به آهستگی دم می‌کشند.
بنابرای باید برای دم کشیدن، زمان بیشتری به چای داد.
برای مثال، مدت زمان توصیه شده برای دم کشیدن برگ های چای سبز، 10 دقیقه است.



4) چای نمی‌گذارد خواب مان ببرد
درست است.
چای هم مانند قهوه حاوی کافئین (یا تنین) است، کافئین مولکولی است که به جلوگیری از به خواب رفتن افراد حساس، به خوبی شناخته شده، است.
در مواردی که برای به خواب رفتن مشکل دارید، بهتر است از ساعت 4 بعد از ظهر به بعد چای ننوشید یا از چای بدون کافئین (بدون تنین) استفاده کنید.



5) خودمان می‌توانیم چای را کافئین زدایی کنیم
درست است.
خیلی ساده است، کافئین جزء اولین مولکول هایی است که در آب دم می‌کشد.
بنابراین کافی است، چای را در مقدار بسیار کمی آب به مدت یک دقیقه دم کنید سپس این دم کردۀ اولیه را دور بریزید (به این ترتیب 80% کافئین چای از بین می‌رود).
سپس، چای را در یک فنجان بزرگ آب به طور معمول دم کنید.
این دم کردۀ دومی، بدون کافئین (یا بدون تنین) است.



6) تمام چای ها حاوی مقدار یکسانی کافئین هستند
نادرست است.
مقدار بسیار کمی کافئین (یا تنین) در چای سفید وجود دارد، کمی بیشتر در چای سبز و باز هم بیشتر در چای اولونگ و چای سیاه.



7) چای باعث سوزش معده می‌شود
درست است.
کافئین که در چای یا قهوه وجود دارد، مولکولی است که باعث رها شدن اسفنکتر تحتانی مری می‌شود، این امر باعث بازگشت یا بالا آمدن اسیدهای معده خواهد شد.



8) چای بدون شیر و شکر کالری ندارد
درست است.
به طور دقیق تر، چای بدون شیر و شکر حاوی 0 تا 2 کالری انرژی است.



9) زنان باردار باید مصرف چای شان را کم کنند
درست است.
بازهم مشکل بر سر همان کافئینی است که در چای یا قهوه وجود دارد.
البته باید بدانید که کافئین موجود در چای خیلی کمتر از کافئین موجود در قهوه است.


10) چای سبز حاوی فلاونید بیشتری است
درست است.
و در بین چای های سبز، غنی ترین آنها چای های سبز ژاپنی، خصوصاً سنچا و ژیوکورو هستند.

"سیمرغ"

بازی عشق

بازی عشق



گفتی برو، گفتم به چشم این بود کلام آخرین

گفتی خداحافظ تو، گفتم همین؟، گفتی همین

گریه نکردم پیش تو با این که پرپر می‌زدم

با خون دل از پیش تو رفتم و باز نیومدم

بازی عشق تو رو جانانه باختم

مثل بازنده خوب مردانه باختم

همه ثروت من تحفه درویش

نفسم بود که به تو شاهانه باختم

لبخند آخرین من دروغ معصومانه بود

برای پنهان کردن داغ دل ویرانه بود

من مات مات از بازی شطرنج عشق می‌آمدم

شاه مهره دل رفته بود، من لاف بردن می‌زدم

قلعه دل، اسب غرور، لشکر تار و مار عشق

دادم به ناز رخ تو، این همه یادگار عشق

گفتم ببر هر چی که هست، رقیب درد چیره دست

گفتی تو مغروری هنوز، با فتح این همه شکست

بازی عشق تو رو جانانه باختم

مثل بازنده خوب مردانه باختم

همه ثروت من تحفه درویش

نفسم بود که به تو شاهانه باختم

لبخند آخرین من دروغ معصومانه بود

برای پنهان کردن داغ دل ویرانه بود

من مات مات از بازی شطرنج عشق می‌آمدم

شاه مهره دل رفته بود، من لاف بردن می‌زدم

باورها

باورها
استفان کاوی (از سرشناسترین چهره‌های علم موفقیت) احتمالاً با الهام از همین حرف انیشتین است که می‌گوید: اگر می‌خواهید در زندگی و روابط شخصی‌تان تغییرات جزیی به وجود آورید به گرایش‌ها و رفتارتان توجه کنید؛ اما اگر دلتان می‌خواهد قدم‌های کوانتومی بردارید و تغییرات اساسی در زندگی‌تان ایجاد کنید باید نگرش‌ها و برداشت‌هایتان را عوض کنید ...

او حرفهایش را با یک مثال خوب و واقعی، ملموس‌تر می‌کند:

صبح یک روز تعطیل در نیویورک سوار اتوبوس شدم. تقریباً یک سوم اتوبوس پر شده بود.

بیشتر مردم آرام نشسته بودند و یا سرشان به چیزی گرم بود و درمجموع فضایی سرشار از آرامش و سکوتی دلپذیر برقرار بود تا اینکه مرد میانسالی با بچه‌هایش سوار اتوبوس شد و بلافاصله فضای اتوبوس تغییر کرد.

بچه‌هایش داد و بیداد راه انداختند و مدام به طرف همدیگر چیز پرتاب می‌کردند.

یکی از بچه‌ها با صدای بلند گریه می‌کرد و یکی دیگر روزنامه را از دست این و آن می‌کشید و خلاصه اعصاب همه‌مان توی اتوبوس خرد شده بود.

اما پدر آن بچه‌ها که دقیقاً در صندلی جلویی من نشسته بود، اصلاً به روی خودش نمی‌آورد و غرق در افکار خودش بود.

بالاخره صبرم لبریز شد و زبان به اعتراض بازکردم که: آقای محترم! بچه‌هایتان واقعاً دارند همه را آزار می‌دهند. شما نمی‌خواهید جلویشان را بگیرید؟

مرد که انگار تازه متوجه شده بود چه اتفاقی دارد می‌افتد، کمی خودش را روی صندلی جابجا کرد و گفت: بله، حق با شماست. واقعاً متاسفم. راستش ما داریم از بیمارستانی برمی‌گردیم که همسرم، مادر همین بچه‌ها٬ نیم ساعت پیش در آنجا مرده است. من واقعاً گیجم و نمی‌دانم باید به این بچه‌ها چه بگویم. نمی‌دانم که خودم باید چه کار کنم و بغضش ترکید و اشکش سرازیر شد...

استفان کاوی بلافاصله پس از نقل این خاطره می‌پرسد: صادقانه بگویید آیا اکنون این وضعیت را به طور متفاوتی نمی‌بینید؟

چرا این طور است؟

آیا دلیلی به جز این دارد که نگرش شما نسبت به آن مرد عوض شده است؟

و خودش ادامه می‌دهد که: راستش من خودم هم بلافاصله نگرشم عوض شد و دلسوزانه به آن مرد گفتم: واقعاً مرا ببخشید. نمی‌دانستم. آیا کمکی از دست من ساخته است....؟

اگر چه تا همین چند لحظه پیش ناراحت بودم که این مرد چطور می‌تواند تا این اندازه بی‌ملاحظه باشد٬ اما ناگهان با تغییر نگرشم همه چیز عوض شد و من از صمیم قلب می‌خواستم که هر کمکی از دستم ساخته است انجام بدهم ...




سخن روز : اگر می خواهی پس از مرگ فراموش نشوی ، یا چیزی بنویس که قابل خواندن باشد، یا کاری بکن که قابل نوشتن باشد

بنجامین فرانکلین

پارگی و آسیب رباط، تاندون و عضله

پارگی و آسیب رباط، تاندون و عضله



حرکت ناشی از انقباض عضلات و انتقال این انقباضات به مفاصل است. هر عضله توسط یک نوار فیبری به نام تاندون به استخوان‌های یک سمت مفصل اتصال دارد. کشیدگی‌های ایجاد شده در عضله یا تاندون را strain می‌نامیم. پارگی ناشی از کشیدگی چه کامل باشد چه جزئی می‌تواند در عضله، محل پارگی‌ها و آسیب رباط، تاندون و عضله اتصال عضله به تاندون یا در داخل تاندون اتفاق بیافتد که همگی این‌ها را strain می‌نامیم. پایداری مفاصل مرهون وجود نوارهای فیبری است که استخوان‌ها را به هم اتصال می‌دهند و حرکات مفصل را در جهتی خاص امکان پذیر و در برخی جهات محدود می‌کنند. این نوارهای فیبری را رباط می‌نامیم و به کشیدگی یا پارگی رباط‌ها در اثر اعمال فشار یا ضربه هم sprain می‌گوییم.



علل:

این دو صدمه دیدگی هنگامی رخ می‌دهد که بدن تحت فشار و استرس قرار گیرد. در جریان این فشار عضلات و رباط‌ها در جهتی انقباض یا تحت فشار قرار می‌گیرند که برای آن جهت خاص یا آن مقدار خاص از نیرو توانایی کافی ندارند و این فشارهای خارج از توان منجر به کشیدگی یا پارگی آنها خواهد شد. فشارهای وارده به بدن می‌توانند ناگهانی یا بصورت مزمن و در اثر انجام حرکات تکراری و غیر صحیح باشد.



علائم کشیدگی رباط، تاندون و عضله:

درد مهمترین و اولین نشانه این آسیب است که می‌تواند بروز آسیب را بیان کند. در ورزش و تمرین بروز درد می‌تواند بدنبال یک حادثه خاص و ناگهانی و یا بتدریج و بدنبال حرکات مکرر و تکراری بصورت تدریجی رخ دهد. تورم ناحیه آسیب دیده تقریباً‌ همیشه وجود دارد که ظهور آن می‌تواند ناگهانی یا بتدریج طی چند ساعت باشد. هرگاه فیبرهای تاندون، رباط یا عضله آسیب ببینند مقداری خونریزی رخ می‌دهد البته این خونریزی امکان دارد طول بکشد تا بطور واضح زیر پوست مشاهده شود (کبودی). بخاطر درد و تورم معمولاً عضلات اطراف ناحیه آسیب دیده دچار انقباض (اسپاسم) می‌شوند. بدن با ایجاد درد، تورم و اسپاسم سبب می‌شود که از آن ناحیه کمتر استفاده شود تا روند بهبودی آن زودتر رخ دهد.



مراجعه به پزشک:

معمولاً در کشیدگی‌های عضله و رباط درد طی ١ الی ٢ روز اول کمی تشدید می‌شود و بعد به سمت بهبودی می‌رود. چنانچه بعد از استفاده از داروهای ضد درد یا انجام حمایت‌های اولیه از محل آسیب (بالا نگه داشتن محل، یخ درمانی، بانداژ محل و استراحت) درد بهبود نیافت یا اگر درد شدیدتر شد باید به پزشک مراجعه نمود. چنانچه در اطراف مفاصل بزرگ (زانو، ران، آرنج و مچ دست) بتدریج تورم ایجاد شود هم لازم است به پزشک مراجعه شود. چنانچه مشکوک به شکستگی استخوان یا دررفتگی مفصل هستید، چنانچه به دنبال آسیب دچار بی‌حسی و گزگز شده‌اید (بررسی آسیب عصبی) و چنانچه ناحیه صدمه دیده سرد یا دچار تغییر رنگ شده است (بررسی آسیب عروقی)، سریعا به پزشک مراچعه کنید.



معاینات و بررسی‌ها:

در مورد علت جادثه پرسیده شود که در اثر اصابت ضربه بوده یا مقاومت در برابر کشش یا ... همچنین معاینه کامل محل آسیب از نظر حس، حساسیت در لمس، کبودی، تورم و بررسی مفصل بالا و پائین محل آسیب دیدگی. شاید برای رد شکستگی همراه انجام رادیوگرافی توصیه شود. رادیوگرافی از بافت نرم (عضله، تاندون، رباط) تصویری نمی‌دهد.



درمان کشیدگی‌های رباطی، تاندونی و عضلانی:

مراقبت‌های اولیه در خانه: استراحت به ناحیه آسیب دیده و سرما درمانی با یخ در محل آسیب، کمک به کاهش تورم و اسپاسم می‌کند. بانداژ کردن محل آسیب با باندهای نواری و کشی، به کاهش تورم کمک می‌کند. همچنین بالا نگه داشتن محل آسیب بالاتر از سطح قلب. استفاده از داروهای ضد درد (استامینوفن) و ضد درد، ضد التهاب (ایبوبروفن) هم می تواند موثر واقع شود.

درمان پزشکی: گاهی بر حسب تشخیص پزشک برای کشیدگی‌های شدید و پاره شدگی‌ها استفاده از آتل لازم است. چنانچه پاره شدگی کامل در عضله یا رباط داشته باشیم جراحی لازم می‌شود.



پیشگیری:

گرم کردن کافی (حداقل ١٥ دقیقه) قبل از ورزش، انجام حرکات کششی مناسب بر روی عضلات درگیر در ورزش یا کار مربوطه (که حداقل ٢٠ ثانیه هر کشش طول بکشد) و عدم انجام فعالیت‌هایی که می‌توانند سبب آسیب شوند و بدن آمادگی آنها را ندارد مثل بلند کردن اجسام سنگین.



پیش آگهی:

هدف از درمان کشیدگی‌ها و پارگی‌های عضلانی، رباطی بازگشت به وضعیت قبل از آسیب دیدگی است، لذا منظور این است که هدف بهبودی کامل است. زمان لازم برای بهبودی بستگی به شدت آسیب دارد. این زمان می‌تواند از چند روز در پیچ خوردگی مچ پا تا چند ماه در پارگی رباط زانو که جراحی شده است متفاوت باشد.