گروه اینترنتی جرقه ایرانی

عاشقانه-خبری اس ام اس اهنگ موزیک شعر ادبی بهداشتی خدماتی-خفن-عکس-موبایل

گروه اینترنتی جرقه ایرانی

عاشقانه-خبری اس ام اس اهنگ موزیک شعر ادبی بهداشتی خدماتی-خفن-عکس-موبایل

سولاریوم و خطرات آن

سولاریوم و خطرات آن

سولاریوم، دستگاهی برای برنزه ‌کردن پوست است که چند سالی است وارد کشور ما شده و در همین مدت کم طرفداران پر و پا قرصی را پیدا کرده و روز به روز بر تعداد این دستگاه‌ها در سالن‌های زیبایی و استخر‌ها افزوده می‌شود و با وجود اینکه بسیاری از صاحبان این مراکز به آسیب‌های پوستی این دستگاه اشراف دارند اما با تبلیغات فریبنده به مشتریان خود اطمینان می‌دهند که دستگاه‌هایشان از نوع پیشرفته و بی‌خطر است در حالی که بسیاری از این مراکز، عینک‌های ایمنی مربوطه را به تعداد لازم در اختیار مشتریان خود نمی‌گذارند.

دستگاه سولاریوم شامل تختی است که در دیواره‌های آن لامپ‌های اشعه ماورای بنفش UV ‌ تعبیه شده و هنگامی که بدن درون این وسیله قرار می‌گیرد، درب این دستگاه که حاوی لامپ‌های مشابهی است بسته می‌شود.
در حقیقت اتاقک سولاریوم از یک تشک خورشیدی تشکیل شده است که در آن لامپ‌های اشعه ماورای بنفش از نوع UVA و UVB قرار داده شده‌اند و از بالا و پایین، اشعه به بدن تابیده می‌شود.


بسیاری از متخصصان پوست معتقد هستند که استفاده از دستگاه‌های سولاریوم از عوامل شایع ابتلا به سرطان پوست است و به اندازه آرسنیک و گاز خردل کشنده است و ۲۰ مطالعه مختلف آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی، درباره سولاریوم نشان می‌دهد که ۷۵ درصد افرادی که قبل از ۳۰ سالگی از سولاریوم استفاده می‌کنند، در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار می‌گیرند.


متخصصان می‌گویند: جدای از عامل محرک برای سرطان پوست، از عوارض استفاده از دستگاه‌های سولاریوم می‌توان به مواردی چون قرمز شدن پوست، پیر پوستی (پیری زودرس)، انواع سوختگی‌های پوستی با درجات مختلف، آسیب عروق خونی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و نیز آسیب‌ها و عوارض چشمی ناشی از مواجهه با اشعه ماورای یبنفش (آسیب قرنیه، شبکیه، ملتحمه یا آسیب توامان قرنیه و شبکیه ) اشاره کرد.
همچنین متخصصان پوست معتقد هستند که استفاده از این نوع دستگاه‌ها مدت زمان زیادی نیست که مرسوم شده بنابراین عوارض بلندمدت استفاده از آن نیز هنوز به طور کامل روشن نشده است.


دختران معمولا در سنین پایین‌تر، علاقه بیشتری به استفاده از سولاریوم نشان می‌دهند در حالی که بعد‌ها در سنین بالا‌تر علاوه بر اینکه دچار بیماریهای خطرناک پوستی شده‌اند، زیبایی خود را نیز از دست داده‌اند.
براساس آمار زنانی که بیش از یک بار در ماه به سولاریوم می‌روند، حداقل ۵۵ درصد بیشتر از سایر زنان در معرض ابتلا به ملانوم بدخیم که بد‌ترین سرطان پوست است، قرار می‌گیرند.


استفاده از سولاریوم که حاوی اشعه‌های A و B ماورای بنفش است، عوارضی را به دنبال دارد. به همین دلیل امروزه کمتر دیده می‌شود، جوانان کشورهای غربی از آفتاب یا دستگاه‌های سولاریوم برای برنزه ‌کردن پوست استفاده کنند، اما متاسفانه از زمانی که در آن کشور‌ها مصرف آفتاب و سولاریوم محدود شده، در ایران استفاده از این دستگاه‌ها رایج شده است.
برخی افراد تصور می‌کنند استفاده از دستگاه سولاریوم مضرات نور خورشید را ندارد و اقدام به استفاده از آن می‌کنند؛ این در حالی است که دستگاه برنزه‌ کردن پوست مانند نور خورشید برای پوست مضر است.
پیری پوست، افزایش چین و چروک‌های پوستی و شلی و افتادگی پوست از عوارض استفاده از سولاریوم هستند که در درازمدت خود را نشان می‌دهند و کسانی که بیشتر در معرض اشعه فرابنفش قرار بگیرند، نسبت به سایر افراد، ۲۰ سال زود‌تر گرفتار پیری پوست و بروز لکه‌های پوستی، کک و مک، کدر شدن پوست، چین و چروک پوست و ضخیم شدن سطح پوست می‌شوند.
با توجه به خطراتی که اشعه ماورای بنفش خورشید دارد، در برخی کشور‌ها استفاده از این اشعه ممنوع شده است و افراد باید به هنگام شنا، بدن خود را بپوشانند.


در خصوص این مساله حتی سازمان بهداشت جهانی، استفاده از پوشش بلند و پوشاندن تمام پوست و استفاده از کلاه‌های لبه ‌دار و کلاه‌هایی که پشت گردن را نیز می‌پوشانند، توصیه می‌کند همچنین سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر اعلام کرده ‌بود جوانانی که از سولاریوم استفاده می‌کنند، هشت برابر بیشتر در معرض ابتلا به نوعی سرطان پوست به ملانوما هستند.


سازمان بهداشت جهانی نیز به دلیل عوارض ناخوشایند سولاریوم، قوانینی برای کنترل این پدیده تعیین کرده و به چند گروه درباره برنزه ‌کردن پوستشان هشدار داده است، این هشدار‌ها ابتدا متوجه افرادی است که موهای بور و چشم‌های روشن دارند و اشعه ماورای بنفش، به پوست آن‌ها بیشتر از بقیه آسیب می‌‌رساند، دومین گروه، افراد زیر ۱۸ سال هستند که نباید از دستگاه‌های سولاریوم استفاده کنند یا حمام آفتاب بگیرند.


همچنین براساس هشدار سازمان بهداشت جهانی، کسانی که کک و مک و خال‌های زیاد، زخم‌های پوستی یا سابقه‌ آفتاب سوختگی در بچگی و در هر مرحله‌ای از زندگیشان داشته‌اند، نباید با استفاده ازسولاریوم یا نور آفتاب پوستشان را برنزه کنند، افرادی که داروی خاصی مصرف می‌کنند، باید قبل از برنزه ‌کردن پوست، با پزشک معالجشان مشورت کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد