نام: هدیه تهرانی
تاریخ تولد:1351
محل تولد: تهران
مدرک تحصیلی: دیپلمه
*-----------------------------------------------------------------------------------------------------*
برای بازی در فیلم «روز واقعه» انتخاب شد، اما بعد ها لادن مستوفی جای او را گرفت. کیانوش عیاری هم او را برای بازی در «بودن یا نبودن» انتخاب کرد که بعدها عسل بدیعی به جای او برگزیده شد. اما سرانجام مسعود کیمیایی او را برای فیلم «سلطان» انتخاب کرد و هدیه تهرانی وارد سینمای حرفه ای شد.
*-----------------------------------------------------------------------------------------------------*
بازی های راحت و روان او در فیلم های «غریبانه» و به خصوص «شوکران» تحسین همگان را برانگیخت. او سال 1381 را با بازی در فیلم های «آبادان» و «دنیا» آغاز کرد و بازی اش در فیلم «رومی و زنگی» - جدیدترین فیلم ناصر تقوایی - با توقف کامل فیلمبرداری عملا منتفی شد. او در فیلم دختر ایرونی هم خوش درخشید.
*-----------------------------------------------------------------------------------------------------*
- برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هفدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم قرمز- 1377
- برنده جایزه از جشنواره پیونگ یانگ برای بازی در فیلم پارتی- 1381
- برنده سیمرغ بلورین جشنواره بیست و چهارم فیلم فجر و تندیس زرین دهمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم «چهارشنبه سوری» در سال های 1384 و 1385
*-----------------------------------------------------------------------------------------------------*
هدیه تهرانی یکی از معدود ستارگان واقعی تاریخ سینمای ایران است. از آن معدود نامهایی که طی۱۰ سال گذشته، اسمش بهروی پوسترهایسینما، فروش فیلم را تا حد زیادی تضمین میکند.
طی۱۰ سال گذشته فیلمهای بسیاری از او در فهرست پرفروشهای سال قرار گرفتهاند. زندگی سینمایی او علیرغم تمام شایعات و جنجالها، همچنان با قدرت تمام ادامه دارد. در فهرست فیلمهای او، میتوان علاقه یک بازیگر محبوب را به قبولاندن تصویر متفاوتی از خود به عنوان بازیگری قدرتمند پیدا کرد. او در حداقل دو فیلم شوکران و چهارشنبهسوری نشان داده که از تواناییهای ویژهای به عنوان یک بازیگر سینما برخوردار است و کار خود را کاملا جدی میگیرد. خودش اذعان دارد در بدو ورودش به سینما این گونه نبود و سینما برایش یک وجه تفنن بیش تر نبود.
او را محمدرضا شریفینیا کشف کرد و به هدایتفیلم معرفیکرد. برای ایفای نقش در فیلم روز واقعه. در تستهای بازیگری قبول نشد و نقش به لادن مستوفی رسید. دو سالبعد، کیانوش عیاری از روی عکسش، او را برای بازی در فیلم بودن یا نبودن انتخاب کرد، اما طولانی شدن روند تولید فیلم، موجب شد تا تهرانی جذب پروژه سلطان شود. (نقش بودن یا نبودن عاقبت به عسل بدیعی رسید).
کیمیایی شخصا برای مذاکره با این چهره عازم مذاکره با او شد و بلافاصله او را تایید کرد. اینگونه بود که هدیه تهرانی در ۲۴ سالگی بالاخره وارد عرصه سینما شد.
حالا ۱۰ سال گذشتهاست و تهرانی علاوه بر تثبیت خود به عنوان یک کاراکتر ثابت با ویژگیهایی مثل خونسردی، نفوذناپذیری و نگاهاز بالا به مردان، توانسته تجربیات متفاوتی را نیز در نقش زنان زخمخورده و شکستخورده از سر بگذراند.
حالا او میتواند با غرور به کارنامه سینماییاش نگاه کند. تهرانی در ادامه تجربیات ویژهاش، حالا حضور در آخرین فیلم بهمن قبادی را نیز از سر گذرانده و او پروژه ایرج کریمی و منیژه حکمت را هم در دستور کار دارد.
آن دختر ۲۴ ساله فیلم سلطان، اکنون زنی است در اوج محبوبیت که در میان منتقدان و اهالی سینما نیز از محبوبیت شگرفی برخوردار است. دو سیمرغ بلورین (برای قرمز و چهارشنبهسوری) و یک تندیس خانه سینما که هفته پیش به او تعلق گرفت، نشانههایی از کمال یک بازیگر هستند.
●● بهترینفیلمها
● سلطان
حضور ناگهانی هدیه تهرانی در اقتباس مسعود کمیایی از جیببر خیابان جنوبی، در نقش دختر یک سرایدار که از کاراکتر قدرتمندی برخوردار است. هدیه تهرانی در اولین فیلم، بازیگر خوبی نیست. نه میمیک خوبی دارد، نه بیان قدرتمندی اما از همان اولین فیلم یک ویژگی خاص را نمایش میدهد. در هیچ صحنهای حاضر به قبول برتری بازیگر روبرویش نیست.
او در تمام صحنههایی که با فریبرز عربنیا همبازی است، تمام انگارههای موجود درباره نقش زن در چنین فیلمهایی را تحتالشعاع قرار میدهد. سلطان در جشنواره فجر چندان مورد توجه قرار نگرفت. اما برخیاز منتقدان و کارشناسان مجذوب کاراکتر خاص هدیه تهرانی در این فیلم شدند.
● غریبانه
کاراکتر تهرانی به شکلی افراطی در غریبانه به نمایش در میآید. یک خانم دکتر لجباز و پرخاشگر، که در پناه این کاراکتر خشنخود، درون زخمپذیر و زنانه خود را پنهان میکند. در غریبانه با ابوالفضل پورعرب همبازی بود و به نسبت فیلم سلطان، بازی متکاملتریاز خود نشان میدهد. منتقدان و کارشناسان نکتهای را کشف کردند، غریبانه مثل سلطان پرفروش از آب درآمد.
● قرمز
یک بازی حیرتانگیز از هدیه تهرانی. این بار با محمدرضا فروتن همبازی است. بازی فوقالعاده او در نقش زنی که در مقابل ستم مرد و خانوادهاش سر به طغیان برمیدارد و حتی تا کشتن او پیش میرود، بسیار به طبع دختران و زنانی که پس از فضای دوم خرداد، حال و هوای جدیدی را تجربه میکردند، خوش آمد.
فیلم یک جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگری را برای او به ارمغان آورد، آن هم در حالی که رقیب بزرگی مثل نیکی کریمی در فیلم دو زن را همراه خود داشت. قرمز اعلام موجودیت هدیه تهرانی در عرصه سینمای ایران بود. قرمز باز هم پرفروش از آب در آمد.
● شوکران
قدرت نمایی باور نکردنی از هدیه تهرانی. فیلمنامه دقیق و سنجیده فیلم این اجازه را میدهد تا هدیه تهرانی با مفهوم کاراکتر تثبیت شدهاش بازی کند و حدسیات تماشاگر را بر هم بزند. او در ابتدا زنی بیبند و بار به نظر میرسد که هراسی از ویران ساختن زندگی مرد روبرویش ندارد، اما بتدریج مشخص میشود که او یک قربانی است.
قربانی رسم و رسوم جامعه که آمادهاند زنی مستقل و متکی به خود مانند او را در چرخنده سوء برداشتها نابود کنند. شوکران یکی از بهترین فیلمهای پس از انقلاب ایران است که بخش عمدهای از قدرت خود را از بازی غافلگیرانه هدیه تهرانی کسب میکند.
● کاغذ بیخط
تجربه بازی تهرانی با یکی از مشهورترین کارگردانهای ایران بیش تر به نفع هدیه تهرانی تمام شد. فیلم ناصر تقوایی، به خاطر ریتم کندش چندان مورد استقبال تماشاگران قرار نگرفت، اما هدیه تهرانی در نقش زنی خانهدار که دنیایی خیالبافانه برای خود ترسیم کرده و میخواهد تا تجربههای جدیدی را پشت سر بگذارد فوقالعاده و دیدنیاست. تهرانی این بار با زنده یاد خسرو شکیبایی همبازی است و باز هم سر سوزنی از همتای خود کم نمیآورد.
● دنیا
اولین تجربه هدیه تهرانی در سینمای کمدی، یک موفقیت تجاری کامل بود. این بار او در نقش زنی مجرد و از فرنگ برگشته است که دنیای آرام و بیسکون مرد صاحبخانهاش (با بازی محمدرضا شریفینیا) را به شکل کامل بر هم میزند و او را شیفته خود میسازد.
در برخی صحنهها اعتماد به نفس تهرانی در ادای کلمات با لهجه فرنگی کمی تو ذوق میزند اما هر چه هست تهرانی استعداد خود را در عرصه سینمای کمدی به همه ثابت کرد. این استعداد را سال بعد در فیلم دختر ایرونی نیز دیدیم.
● چهارشنبهسوری
این بار هدیه تهرانی در بالاترین سطح بازیگری سینمای ایران ظاهر میشود. بازیاو در چهارشنبه سوری یک شگفتی کامل است. او پوسته نقش بازی کردن را که در میان بازیگران سینمای ایران مرسوم است، میشکافد و با نقش یکی میشود.
در برخی صحنههای فیلم هدیه تهرانی به تمام معنی معجزهای را شکل میدهد. در صحنهایی که با خواهرش در حال گفتوگو است و صدایش در بغض و گریه میشکند، تماشاگر حد فاصل بازیگر و نقش را به شکل کامل فراموش میکند. چهارشنبهسوری صعود هدیه تهرانی و ادامه روند تکاملیاش در کارنامه بازیگریاش است. چهارشنبهسوری پس از دو سال فترت، یک نقطه عطف کامل در پرونده هدیه تهرانی بود.
● نقشهای سوم
هدیه تهرانی در چند فیلم، در نقشهای فرعی ظاهر شده است. در خانهایی روی آب ساخته فرمانآرا، او در نقش منشی دکتر سپیدبخت ظاهر میشود که در انتقام از بیتفاوتی و هوسبازی دکتر، مقدمات مرگ او را فراهم میکند.
بازی در این فیلم اگرچه تجربه متفاوتی بود اما چندان جلب توجه نکرد. تهرانی در فیلم دوئل ساخته احمدرضا درویش باز هم نقش کوچک تری را ایفا کرد. حضور او در یک فصل۵ دقیقه ایی محدود میشد و به نظر میرسید فیلمساز بیش تر در پی قرار گرفتن نام او در پوستر فیلم بوده است.
در یک بوس کوچولو، هدیه تهرانی در نقش فرشته مرگ ظاهر میشود که در طول فیلم به شکل متناوب حضور پیدا میکند. در مجموع نقشهای کوتاه هدیه تهرانی، هر چند نشانگر عدم هراس او از تجربههای متفاوتاست، اما هیچ کدام نقطه مثبتی به کارنامه او اضافه نکردهاند.
● فیلمهای دیگر:
دست هایآلوده، آبی، چتری برای دو نفر، دختر ایرونی، جایی برای زندگی
http://www.hamsohbat.ir/sms/Email%2058/2h.jpg
http://www.hamsohbat.ir/sms/Email%2058/4h.jpg
http://www.hamsohbat.ir/sms/Email%2058/6h.jpg